Universität Passau
46571PSK introductory seminar course: American Teen Film: An Introduction - Details
You are not logged into Stud.IP.

General information

Subtitle Englisch
Course number 46571PSK
Semester SoSe 23
Current number of participants 19
maximum number of participants 19
Home institute Professur für Amerikanistik/Cultural and Media Studies
Courses type introductory seminar course in category Lehre (mit Prüfung)
First date Thu., 20.04.2023 10:00 - 12:00 Uhr, Room: (LU 8) SR 307
Type/Form PS Kultur
Participants
Wie funktioniert die Seminarplatzvergabe in StudIP bei den Anglistik/Amerikanistik-Lehrstühlen/Professuren?
Proseminare Kultur, Proseminare Literatur und Hauptseminare werden für die Prüfungsanmeldung jeweils in eine Gruppe, ein sog. Anmeldeset, zusammengefasst. Jeder Studierende kann jeweils nur genau einen Platz in jedem dieser Anmeldesets erhalten. Dafür erstellen Sie zunächst eine Reihenfolge für die im Anmeldeset enthaltenen Kurse, die darauf basiert, welchen Kurs Sie am liebsten belegen würden. Vergeben Sie bei der Anmeldung bitte entsprechende Prioritäten: Priorität 1 für Ihre erste Wahl, Priorität 2 für Ihre 2. Wahl, usw. Nach Ablauf des Anmeldezeitraums werden die Seminarplätze dann vom System automatisch verteilt.
Bei der Seminarplatzverteilung werden zunächst die vorhandenen freien Plätze in einem Seminar mit denjenigen Studierenden gefüllt, die für dieses Seminar Priorität 1 vergeben haben, wobei hier im System eine Regel eingestellt ist, dass höhere Fachsemester bevorzugt behandelt werden. Sollten mehr Einser-Prioritäten als Plätze in einem Seminar vorhanden sein, dann greifen die nächsthöheren vergebenen Prioritäten und die Studierenden werden entsprechend auf die anderen Seminare weiterverteilt. Eine Anmeldung für einen Kurs mit Priorität 1 garantiert also NICHT, dass Sie bei der Platzverteilung letztlich auch vom System dem gewünschten Seminar zugeordnet werden.
Aus diesem Grund sollten Sie möglichst für ALLE Seminare eine Prioritätsziffer angeben, um sicherzustellen, einen Seminarplatz zu erhalten. Es gilt hier lediglich eine Einschränkung für European Studies (Major)-Studierende, denn für diese Studiengänge sind die Amerikanistik-Seminare größtenteils nicht zugelassen.
Vergeben Studierende nur eine oder wenige Prioritäten, kann es passieren, dass sie KEINEN Seminarplatz erhalten.
Pre-requisites
Grundkurs Kulturwissenschaft

Es wird dringend empfohlen, die Progression der Kurstypen "Grundkurs->Proseminar->Hauptseminar" einzuhalten, da diese aufeinander aufbauend konzipiert sind.
Performance record
See below.
SWS
2
Literatur
Works Cited:

Shary, Timothy. Teen Movies: American Youth on Screen. Wallflower, 2005.
Hinweise zur Anrechenbarkeit
NICHT FÜR EUROPEAN STUDIES (MAJOR)
Workload
See below.
ECTS points
5

Course location / Course dates

(LU 8) SR 307 Thu.. 10:00 - 12:00 (12x)
Friday. 28.07.23 - Saturday. 29.07.23 08:00 - 18:00

Fields of study

Module assignments

Comment/Description

In the introduction to "Teen Movies: American Youth on Screen" (2005), Timothy Shary writes that “teen films hold a special place in the hearts of almost all moviegoers, since we have fond and frustrating memories of the films that spoke to us in our adolescence. […] Teen films, like successive generations of teenagers themselves, have grown up and changed with the times, testing their boundaries, exploring their potential and seeking new identities” (3).

These observations speak to the ambiguous nature of American teen film, pointing towards many viewers’ love-hate relationships with the genre as well as its seeming omnipresence in movie theaters and home cinemas alike. Shary’s ideas also raise questions about the significances of the textual representations of youth cultures and how they relate to the complexities of contemporary pop culture at large. What does the term “teen” mean beyond a timespan in every person’s life? Is teen film for, by, or about teens? How is the process of coming-of-age on screen connected to questions of race, class, gender, sexuality, and other identity categories, i.e., in how far does teen film account for and raise awareness of the social diversity of the United States? In how far does teen film enforce or critique experiences surrounding bullying, discrimination, or shaming—especially with regard to Black, queer, plus-sized, or disabled teens—and why are such storylines so common in the genre? And lastly, why does this genre continue to gain such widespread attention and popularity?

In this class, we will discuss a variety of American teen films (e.g. romance, horror, dystopia, comedy) to find potential answers to these and other questions relating to the on-screen representation of adolescence and coming-of-age. Students will be made familiar with the central tenets of American studies, film studies, and teen studies in order to understand the terminology and academic debates at the core of these disciplines before applying them in various written and spoken tasks.

These tasks will be completed portfolio-style. Students are asked to complete 3 mandatory portfolio tasks this semester: (1) a short written essay, (2) a presentation proposal, and (3) the main assignment of the semester, a short presentation (based on the proposal) during a 2-day student conference at the end of the semester (presumably July 28/29, held at U of Passau). An accompanying handout will serve as written documentation of the presentation and will have to be handed in after the conference.

IMPORTANT - Please note the following:

1) There will be no written final paper ( “Hausarbeit”) in this class; writing practice will be covered with the short essay alone.
2) Attendance of the 2-day conference is mandatory. Please only register for this class if you are able to participate on the given dates.
3) This class will rely heavily on active student participation, i.e., discussion. Please be prepared to read all required texts and watch all assigned films in order to be able to partake in and benefit from the exchange with your colleagues.
4) All required films for this class will be available on Netflix, so please have a running subscription by the time the semester starts.
5) The selection of films we will discuss in this class is still to be determined. A syllabus and schedule detailing the requirements for this class, including required reading and watching assignments as well as portfolio tasks, will be uploaded soon.

I look forward to a fruitful class!

Admission settings

The course is part of admission "Proseminare Kultur SoSe 2023".
WICHTIGER HINWEIS: Wir empfehlen Ihnen dringend, ALLE Seminare auszuwählen und dafür die entsprechenden Prioritäten zu vergeben, um die Wahrscheinlichkeit, einen Seminarplatz zu erhalten, zu erhöhen. Wir behalten uns vor, die maximale Teilnehmerzahl in den einzelnen Seminaren anhand der Gesamtteilnehmerzahl anzupassen.

Bei sehr hoher Nachfrage kann es sein, dass Sie keinen Seminarplatz erhalten. In Härtefällen wenden Sie sich dann bitte an die entsprechenden Sekretariate.

Bitte beachten Sie , dass einige Amerikanistik-Seminare NICHT für Studierende des Studienganges European Studies (Major) zugelassen sind.

Nach Ablauf der Anmeldefrist mit anschließender automatischer Platzverteilung und manueller Anpassung der Teilnehmerzahlen keine Anfragen für nachträgliche Anmeldung zu Seminaren angenommen werden können. Ausgenommen sind Härtefälle, wie ERASMUS-Studierende.
Settings for unsubscribe:
  • The following categories of persons are preferred during seat allocation:

    Higher semesters will be preferred.
  • It is allowed to enrol to max. 1 courses in this admission.
  • The enrolment is possible from 01.03.2023, 08:00 to 11.04.2023, 08:00.
  • A defined number of seats will be assigned to these courses.
    The seats in these courses will be assigned at 12.04.2023, 06:00. Additional seats may be added to a wait list.
Assignment of courses: