Proseminar: 46564PSL When Classics Are Racist: An Intersectional Investigation of Jim’s Voice in Mark Twain’s 'Adventures of Huckleberry Finn' and Percival Everett’s 2024 'James' - Details

Proseminar: 46564PSL When Classics Are Racist: An Intersectional Investigation of Jim’s Voice in Mark Twain’s 'Adventures of Huckleberry Finn' and Percival Everett’s 2024 'James' - Details

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Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Proseminar: 46564PSL When Classics Are Racist: An Intersectional Investigation of Jim’s Voice in Mark Twain’s 'Adventures of Huckleberry Finn' and Percival Everett’s 2024 'James'
Untertitel Englisch
Veranstaltungsnummer 46564PSL
Semester WiSe 24/25
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 16
maximale Teilnehmendenanzahl 16
Heimat-Einrichtung Professur für Amerikanistik/Cultural and Media Studies
Veranstaltungstyp Proseminar in der Kategorie Lehre (mit Prüfung)
Nächster Termin Mittwoch, 27.11.2024 14:00 - 16:00 Uhr, Ort: (LU 8) SR 308
Art/Form PS Literatur
Teilnehmende
Wie funktioniert die Seminarplatzvergabe in StudIP bei den Anglistik/Amerikanistik-Lehrstühlen/Professuren?
Proseminare Kultur, Proseminare Literatur und Hauptseminare werden für die Prüfungsanmeldung jeweils in eine Gruppe, ein sog. Anmeldeset, zusammengefasst. Jeder Studierende kann jeweils nur genau einen Platz in jedem dieser Anmeldesets erhalten. Dafür erstellen Sie zunächst eine Reihenfolge für die im Anmeldeset enthaltenen Kurse, die darauf basiert, welchen Kurs Sie am liebsten belegen würden. Vergeben Sie bei der Anmeldung bitte entsprechende Prioritäten: Priorität 1 für Ihre erste Wahl, Priorität 2 für Ihre 2. Wahl, usw. Nach Ablauf des Anmeldezeitraums werden die Seminarplätze dann vom System automatisch verteilt.
Bei der Seminarplatzverteilung werden zunächst die vorhandenen freien Plätze in einem Seminar mit denjenigen Studierenden gefüllt, die für dieses Seminar Priorität 1 vergeben haben, wobei hier im System eine Regel eingestellt ist, dass höhere Fachsemester bevorzugt behandelt werden. Sollten mehr Einser-Prioritäten als Plätze in einem Seminar vorhanden sein, dann greifen die nächsthöheren vergebenen Prioritäten und die Studierenden werden entsprechend auf die anderen Seminare weiterverteilt. Eine Anmeldung für einen Kurs mit Priorität 1 garantiert also NICHT, dass Sie bei der Platzverteilung letztlich auch vom System dem gewünschten Seminar zugeordnet werden.
Aus diesem Grund sollten Sie möglichst für ALLE Seminare eine Prioritätsziffer angeben, um sicherzustellen, einen Seminarplatz zu erhalten. Es gilt hier lediglich eine Einschränkung für European Studies (Major)-Studierende, denn für diese Studiengänge sind die Amerikanistik-Seminare größtenteils nicht zugelassen.
Vergeben Studierende nur eine oder wenige Prioritäten, kann es passieren, dass sie KEINEN Seminarplatz erhalten.
Voraussetzungen
Grundkurs Literaturwissenschaft

Es wird dringend empfohlen, die Progression der Kurstypen "Grundkurs->Proseminar->Hauptseminar" einzuhalten, da diese aufeinander aufbauend konzipiert sind.
Lernorganisation
Weekly and in-person class
Leistungsnachweis
Portfolio: Students are asked to complete 4 mandatory portfolio tasks: (1) Panel work (35%), (2) short presentation (no grade), (3) Paper proposal with a research question (15%), and (4) Final paper (50%).
SWS
2
Literatur
All readings and the syllabus will be made available on StudIP. Before you register for this class, please note that active student participation is required to make discussions and panel work beneficial to everyone, so please be prepared to read all required texts and work with your peers. The panels and panel work will be explained and organized in the semester's first class, so please ensure you can attend.

Percival Everett's 'James' will be made available in the reading list.
Please purchase this copy of Twain's 'Adventures of Huckleberry Finn': ISBN 978-1-953-649805
Hinweise zur Anrechenbarkeit
NICHT FÜR EUROPEAN STUDIES (MAJOR)
Workload
1. Panel work in groups (in-class and at-home preparation)
2. Oral presentation (max. 7 minutes)
3. Finding a research question and writing an essay proposal (100-300 words)
4. Final paper: 4,000 words
ECTS-Punkte
5

Räume und Zeiten

(LU 8) SR 308
Mittwoch: 14:00 - 16:00, wöchentlich (15x)

Studienbereiche

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

For 140 years, Mark Twain’s ultimate adventure tale has resonated deeply with children and adults alike when they accompany the protagonist, the White teenager Huck, on his search for freedom down the Mississippi with the enslaved married man and father of two, Big Jim, who is running from bondage. In the words of a renowned literary critic, “Adventures of Huckleberry Finn [is] one of the world’s great books and one of the central documents of American culture.”

But then, that’s not quite true, is it? What about all the readers, whether POC, allied White, old or young, who have an awareness of the harmfulness of racially derogatory language? While they too might want to enjoy the thrills of adventure, they feel the burn of Twain’s offhanded use of the N-word all of 219 times on the 400-page novel. Sure, one could argue that this language is simply how people of Color were widely described by White people at the time the novel was written, but the N-Word is not the be all and end all of the problem.

What about the women of Color in the novel? When they are not called “N-women,” they are described as “wenches,” the dehumanizing term for young women with all its connotations that stands alongside “girls” for White characters in Twain's work. Awareness around the racial distress caused by this language certainly explains why 'Adventures of Huckleberry Finn' continues to show up on the list of contested books.

What’s to be done? If we need to erase words from a canonical work of art for it to remain readable in our contemporary society’s understanding of the tenets the foreground racial equality – is this work, then, still worthy of being considered a classic? Can it then even still be considered to be the original work?

On the other hand, if we reject the casual manner in which Twain portrays the assumed racial superiority of White people altogether by substituting the N-word with “warrior” and the word “slave” with “dark-skinned volunteer” as Paul Beatty did in his 2015 novel 'Sell Out', are we not doing the legacy that slavery continues to have on African American communities today a great disservice? But if we don’t, how can we continue to expect (especially young) readers to expose themselves to derogatory language in this manner? Percival Everett’s answer to this question is his 2024 novel 'James', in which he rewrites Twain’s Big Jim character and gives him his own voice.

This course will explore Twain’s novel from different perspectives like Whiteness Studies, New Historicism, Critical Race Feminist and Black scholarship, among others, through an intersectional lens. We will contrast our reading of the “classic” with the Pulitzer Prize-finalist Everett’s rewriting of Jim’s story in 'James', where Everett gives this character a voice with agency in his own story in the most literal sense. The characters James’ explanation why it’s safer for Black people to say “Da mo’ betta dey feels, da mo’ safer we are” instead of “The better they feel, the safer we are,” gives us a sense into what this class will be taking a deep dive into.

Anmelderegeln

Diese Veranstaltung gehört zum Anmeldeset "Proseminare Literatur WiSe 24/25".
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WICHTIGE HINWEISE:
Wir empfehlen Ihnen dringend, ALLE Seminare auszuwählen und dafür die entsprechenden Prioritäten
zu vergeben, um die Wahrscheinlichkeit, einen Seminarplatz zu erhalten, zu erhöhen. Bitte beachten Sie
jedoch, dass Amerikanistik-Seminare in der Regel NICHT für Studierende des Studienganges European
Studies (Major) zugelassen sind.

Wir behalten uns vor, die maximale Teilnehmerzahl in den einzelnen Seminaren anhand der
Gesamtteilnehmerzahl anzupassen.

Bei sehr hoher Nachfrage kann es sein, dass Sie keinen Seminarplatz erhalten. In Härtefällen
wenden Sie sich dann bitte an die entsprechenden Sekretariate.

Nach Ablauf der Anmeldefrist mit anschließender automatischer Platzverteilung und manueller
Anpassung der Teilnehmerzahlen können KEINE Anfragen für nachträgliche Anmeldung zu Seminaren
mehr angenommen werden. Ausgenommen sind Härtefälle, wie ERASMUS-Studierende.
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Folgende Regeln gelten für die Anmeldung:
  • Die Anmeldung zu maximal 1 Veranstaltungen des Anmeldesets ist erlaubt.
  • Die Anmeldung ist möglich von 01.09.2024, 08:00 bis 07.10.2024, 08:00.
  • Es wird eine festgelegte Anzahl von Plätzen in den Veranstaltungen verteilt.
    Die Plätze in den betreffenden Veranstaltungen wurden am 08.10.2024 um 11:00 verteilt. Weitere Plätze werden evtl. über Wartelisten zur Verfügung gestellt.
  • Folgende Personenkreise werden bei der Platzverteilung bevorzugt:

    Höhere Fachsemester werden bevorzugt behandelt.
Veranstaltungszuordnung: